Bara i Sverige

Jag kommer ihåg när jag hörde Vikingarnas "Den stora dagen" första gången, för då började jag gråta. Jag var inte på så jättegod fot med min pappa precis då, men om det var något jag blev övertygad om, så var det att hur osams vi än blev så skulle han inte behöva vara ensam när han blev gammal. Det ska inte någon annan behöva heller!

I Europa tar man hand om sina gamla föräldrar på ett helt annat sätt än vi gör i Sverige. Visserligen får många bo hemma och "klara sig själva" längre, men man tar hand om dem. Det känns som att det bara är i Sverige något sånt här kan hända:

En man hittas död av bredbandstekniker efter att ha legat i sin lägenhet i tre år. Räkningarna betalade via autogiro och släktingarna saknade honom uppenbarligen inte. Ja, han HADE släktingar! Samma sak hände med en kvinna som efter 2.5 år hittas död på sin soffa när man skulle byta fönster i lägenheten, och hon hade också sina räkningar dragna med autogiro så allt annat hade rullat på och hon verkade inte ha några nära släktingar. Men vänner då? Grannar?

Det är inte okej. Hur kan man INTE märka när ens släkting eller vän slutar svara eller höra av sig. INTE OKEJ. Därför gillar jag verkligen Röda korsets nya reklamfilmer som jag hoppas skär i bröstet på fler än mig:





Och av detta lär jag mig att: fortsätta höra av mig till mina vänner även när de är 90 år, men först höra av mig till MINA ensamma gamla skruttar och om de inte svarar i telefon på önskvärt sett SÅ ÅKER JAG DIT. Och så ska jag inte betala med autogiro utan skicka mina fakturor till mina barn, hahaha. Nä men allvarligt, vi måste ju ta hand om varandra så vi slipper ligga och ruttna i TRE ÅR innan nån hittar oss, utan att nån ens märkt att vi är borta.

Klicka här för Spotify

Inga kommentarer: